Autot ja digitaalisuus

Yhteiskunta on suuressa muutostilassa. Digitaalisuus on tullut elämän joka saralle. Asia kuin asia on siirtynyt verkkoon. Yksinyrittäjyys on yksi isoista uudistuksista viime vuosikymmenten murroksessa. Siinä missä autoilussa navigaattorit ovat helpottaneet autoilijan suunnistusta paikasta toiseen, yrittäjän laskutus helpottuu laskutusyhtiöitä kuten Invoicery käyttämällä. Autoilu ja yksinyrittäjyys kuuluvat yhä kiinteästi yhteen.

Höyryvoimasta sähköautoihin

Auton historia ulottuu satojen vuosien taakse; ensimmäiset höyryvoimalla käyvät jonkinlaiset liikkuvan kärryn mallit ovat jo 1700-luvulta. Polttomoottoriauto kehitettiin 1800-luvun lopulla. Sitä edeltävissä höyryautoissa oli iso painekattila, joka teki niistä hyvin raskaita. Sähkövoimaa kokeiltiin autoissa jo 1800-luvulla. Akut olivat kuitenkin liian painavia ja sähköä riitti vain vähäksi aikaa. Kaasulla toimivaa autoa kokeiltiin jo aivan 1800-luvun alussa, mutta siinä oli vaikeutena se, miten kaasu saadaan varastoitua. Toimivimmaksi ratkaisuksi osoittautui polttomoottori. Ensimmäiset versiot kehiteltiin Mercedes-Benzin ja Daimlerin tehtailla. Polttomoottoriauto eli bensiinillä tai dieselillä toimiva malli on ollut meidän päiviimme asti ehdottomasti yleisin automalli, mutta fossiilisten polttoaineiden väheneminen maailmasta ja niiden ilmastonmuutosta aiheuttavien päästöjen hiilidioksidipitoisuus on pakottanut valmistajat taas palaamaan muiden energiamuotojen pariin. Sähköautot ovat yleistymässä huimaa vauhtia.

Uudella tekniikalla turvallisempia autoja

Samanlainen muutos on koskenut myös auton tekniikkaa. Autoja alettiin 1950-luvun jälkeen kehittää yhä turvallisempaan suuntaan. Turvallisuus alkoi nousta tapetille autojen määrän kasvettua huimasti 1900-luvun alkuvuosina. Tehdasmainen tuotanto, joka alkoi jo Fordin T-mallin tuotannolla 1910-luvulla Fordin tehtailla Yhdysvalloissa, mahdollisti autojen tuotannon liukuhihnasysteemillä, joka laski autojen hintoja. Kun autoja oli paljon, alettiin tarvita erilaisia liikenneratkaisuja kuten liikennevaloja. Ne yleistyivät koko maailmassa 1940-luvulta alkaen, kun risteyksissä olevat poliisit korvattiin liikennevaloilla. Samoin autoihin alettiin miettiä erilaisia turvaratkaisuja, joiden seurauksena esimerkiksi turvatyynyt kehitettiin 1900-luvun loppupuoliskolla. Sittemmin autoihin on kehitetty erilaisia digitaalisia turvasysteemejä esim. tutkien ja kameroiden avulla.

Auto osana yrittäjyyttä

Vaikka auton lisäksi on nykyään käytössä monia muitakin liikkumisen muotoja, kuten sähköpotkulautoja ja vuokrattavia kaupunkipyöriä, moni yrittäjä käyttää yhä keskeisessä liiketoiminnassaan autoa. “Mies ja paku” on vain yksi yrittäjyyden muoto. Uuden taksilain myötä taksiyrittäjien määrä kasvoi. Moni uusista takseista käyttää laskutuspalveluja kuten Invoicery. Samoin ruokaläheteillä Invoiceryn kaltaiset palvelut ovat helpoimpia tapoja hoitaa raha-asiat. Yrittäjälle on aina parempi, mitä enemmän hän ehtii tehdä itse työtään eikä aikaa mene turhiin paperiasioihin. Invoicery sopii hyvin itsensä työllistäville kevytyrittäjille, etenkin silloin jos työskentelet vain satunnaisesti, niin kuin monet taksikuskit ja ruokalähetit tekevät. Samalla lailla kuin toimiva auto, myös toimiva palkanmaksu ovat elinehtoja sille, että yrittäjyys on mielekästä. Myös tulevissa robottiautoiluun perustuvissa yrityksissä digitaaliset ratkaisut tulevat olemaan tärkeä osa liiketoimintaa. Autoilulla on edelleen suuri merkitys yhteiskuntamme toimivuudessa niin liikkumisvälineenä kuin myös elinkeinoelämässä.