Kauneimmat tuunausautot

Autojen tuunaaminen on ympäri maailman aina ollut suosittu harrastus ja nykyään tuunaaminen on entistä suositumpaa. Tuunaamisessa on kuitenkin hyvä muistaa, että muutokset eivät välttämättä ole viisas ratkaisu. Aurinko ja kevät herättävät ihmisissä usein piilevän autokuumeen, mutta aina henkilön taloudellinen tilanne ei salli uuden kulkuneuvon hankkimista. Liikenneturvallisuus pitää aina olla etusijalla, joten liikennekäytössä olevaan autoon ei saa tehdä suuria muutoksia. Lähtökohtaisesti voidaan ajatella, että auto on paras ja turvallisin silloin, kun sitä käytetään juuri niin, kuin on tarkoitettu. Muutoksia ei saa siis omin päin tehdä auton suorituskykyä ja tehoja ajatellen. Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää sitä, ettei auton rengaskokoa saa lähteä omin päin muuttamaan mistään syystä.

Tuunaa auto turvallisesti

autoa muunneltaessa kannattaa säilyttää maltti ja välttää turvallisuusriskit. Kaikenlaiset jälkikäteen tuunaamalla tehdyt muutokset vaikuttavat usein negatiivisesti auton ajettavuuteen, turvallisuuteen ja kestävyyteen. Turvallista tuunausta on auton värin muuttaminen nykyisestä toisenlaiseksi tai hillittyjen kuvioiden luominen auton peltipinnoille. Rengaskoon suurentaminen tuunaamalla on suosittua ympäri maailman, mutta siinä on huomattavia turvallisuusriskejä, sillä suurentaminen tekee renkaasta aina matalaprofiilisemman, joka puolestaan altistaa autoa kulumiselle, rengas joustaa ajossa vähemmän ja matkustusmukavuus kärsii oleellisesti. Turvallisuus heikentyy huomattavasti matalaprofiilisia renkaita käyttämällä, ja auto lähtee muun muassa vesiliirtoon normaalia rengasta paljon helpommin. Suosittua rengaskoon suurentaminen on myös ulkonäkösyistä, mutta aina täytyy muistaa, että tuumakooltaan suuremmilla ja leveämmillä renkailla on hyvin korkeat hankintakustannukset. Tästä syystä vakiokokoisilla renkailla ajaminen on aina edullisempaa ja turvallisempaa. Suosittua on myös auton moottorinohjausyksikön uudelleenohjaaminen, jolloin tavoitellaan suorituskyvyn paranemista liikenteessä sekä pienempiä polttoainekustannuksia. Toisinaan voiman ja väännön lisääntyminen vaikuttavat kuljettajan ajotapaan sellaisella tavalla, että polttoaineenkulutus kasvaa huomattavasti alkuperäisestä. Ohjeena onkin, että ennen tuunaamista kannattaa miettiä kahdesti, lähteäkö tuunaamaan vai onko auto nykyisellään loppujen lopuksi kuitenkin parempi.

Pimeällä ajaminen ilman lisävaloja

Lisävalojen asentaminen on suosittu toimenpide autoa tuunatessa. Uutta autoa hankkiessa kannattaa tehdä muutama käytännön asia, ennen kuin edes harkitsee lisävalojen hyödyllisyyttä. Ensimmäiseksi kannattaa aina pyytää auto koeajoon yön ylitse, jotta saa tuntuman auton valotehosta. Autoliikkeestä ostaessa asia yleensä aina onnistuu ja paljon pimeän aikaa ajavan on aina hyödyllistä tietää, millainen valojärjestelmä autossa on. Moni pyrkii varsinkin pimeissä Suomen oloissa korjaamaan valotehoa paremmaksi lisävalojen avulla, mutta aina se ei ole kannattavaa. Lisävalot saattavat myös olla odottamaton turvallisuusriski, sillä kun kirkkaat lisäkaukovalot vaihtuvat heikompitehoisille lähivaloille, silmät sopeutuvat heikompaan valotehoon hitaasti. Lisäkaukovalot saattavat myös häikäistä vastaantulijoita liikenteessä suuresti, jos kuljettaja ei vaihda tehoa lähivaloille riittävän aikaisin. Kengät ostat helposti ja edullisesti osoitteesta Footway.fi, mutta ennen auton hankkimista on aina tarpeen tutustua huolella auton ominaisuuksiin, joka koskee luonnollisesti myös kulkuneuvon valotehoja pimeällä, kuten Suomessa syksyn ja talven pimeillä ajokeleillä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *